Zofia Kulik

ur. 1947 r., Warszawa Zobacz dzieła Artysty →

Rzeźbiarka, autorka akcji, performansów, fotografii, kolaży, obiektów, instalacji. Do 1987 r. współtworzyła duet KwieKulik. Jej twórczość indywidualna to przede wszystkim fotokolaże – układające się w dekoracyjne ornamenty czarno-białe zdjęcia modeli w różnych pozach. Artystka zajmuje się tematyką władzy, totalitaryzmu i relacji gender. W swoim domu zgromadziła gigantyczne archiwum polskiej neoawangardy.

Artystka ukończyła Wydział Rzeźby warszawskiej ASP, dyplom uzyskała w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza w 1971 r. Na studiach uczęszczała także na zajęcia Oskara Hansena, który na długie lata ukształtował jej sposób patrzenia na sztukę i jej tworzenia.

W latach 1970–1987 Kulik działała wspólnie z Przemysławem Kwiekiem, tworząc duet KwieKulik. Pozostawali pod dużym wpływem teorii Formy Otwartej Oskara Hansena – artyści przez wiele lat posługiwali się stworzonymi przez Hansena terminami. Już w czasie studiów działania obojga skupiały się na samym procesie tworzenia, a nie na skończonym dziele sztuki.

Jako KwieKulik założyli w 1973 r. Pracownię Działań, Dokumentacji i Upowszechniania (PDDiU), nazywaną później „alternatywną, prywatną instytucją pozainstytucjonalną”. W ciągu kilku dekad KwieKulik zgromadzili unikatowy obszerny zbiór dokumentacji polskiej neoawangardy, od lat 80. XX w. przechowywany w domu Zofii Kulik w Łomiankach. Od samego początku gromadzony materiał był udostępniany i prezentowany na licznych pokazach (m.in. dla Josepha Beuysa).

Przełomowy dla twórczości artystki był rok 1987 – Zofia Kulik postanowiła wtedy zakończyć współpracę artystyczną z Przemysławem Kwiekiem.

Przez około 17 lat pracowałam w duecie. Uczestniczyłam w realizowaniu wspólnych celów. Po wielu próbach przestałam wierzyć, że można je realizować i w bezkonfliktową pracę zespołową. I zajęłam się po prostu sobą. Poszukuję teraz czegoś innego, nie partnerstwa we wspólnych inicjatywach. Interesują mnie ci, u których wyczuwam dużą akumulację napięć psychicznych, jakieś ich skazy osobowościowe, ci, którzy próbują robić pewne konieczne „skróty”, aby się wypowiedzieć. Poszukuję też szerszych wątków kulturowych. Nie chcę ograniczać się do swojego jednostkowego kontekstu i uwarunkowań. Nie chcę być dłużej myszą doświadczalną, chciałabym być misjonarką.
[…] Od tego momentu Zofia Kulik dzieli swój czas między indywidualną twórczość (o zupełnie odmiennym charakterze) oraz upowszechnianie działań KwieKulik i opiekę nad archiwum PDDiU.

– artystka o zakończeniu duetu KwieKulik i rozpoczęciu działalności solowej

W indywidualnej twórczości Zofia Kulik skupiła się przede wszystkim na działaniach fotograficznych – tworzyła czarno-białe wielkoformatowe kolaże, budowane w technice wielokrotnego naświetlania. Często są one porównywane do witraży lub orientalnych dywanów – składają się z setek mniejszych fotografii i tworzą skomplikowane przedstawienia. Najczęściej powtarzają się fotografie modela przyjmującego określone pozy oraz motywy draperii, grotów, ostrzy i imperialnej architektury. Fotokolaże składają się w dekoracyjne wzory, jednak dopiero po przyjrzeniu się szczegółom, można dostrzec pojawiające się motywy, czytelne dopiero w zbliżeniu. Przez kilka lat do fotografii artystki pozował artysta Zbigniew Libera, który przed obiektywem wykonywał rozmaite gesty i przybierał różne pozycje.

WYSTAWY INDYWIDUALNE:
(po 1989 r.)

2018 – „SHE and HE”, Badischer Kunsverein, Karlsruhe, Niemcy
2016 – „Instead of Sculpture”, Glasgow Sculpture Studios, Glasgow
2014 – „Instead of Sculpture – Sequences 1968–71”, ŻAK | BRANICKA, Berlin
2009 – „Działania z Dobromierzem”, ŻAK | BRANICKA, Berlin
2009 – „KwieKulik. Forma jest faktem społecznym”, BWA Wrocław
2008 – „Zofia Kulik”, Atlas Sztuki, Łódź
2008 – „Patterns”, Dominik Art Projects, Kraków
2007 – „Desenie”, Galeria Le Guern, Warszawa
2007 – „Botschafter der Vergangenheit”, Polnische Institut, Berlin
2006 – „Made in DDR, CCCP, Czechoslovakia and Poland” – Galeria Le Guern, Warszawa
2005 – „Od Syberii do Cyberii i inne prace”, Muzeum Bochum
2004 – „Od Syberii do Cyberii 1998 – 2004”, Zachęta, Warszawa oraz Bunkier Sztuki, Kraków
2004 – „Archiwum gestów (1987 – 1991)”, Galeria Starmach, Kraków
1999 – „Od Syberii do Cyberii”, Muzeum Narodowe, Poznań
1998 – „The Human Motif IV”, National Gallery, Praga
1997 – „Symbolic Weapon IV”, Polski Pawilon, 47. Biennale, Wenecja
1995 – „The Human Motif III”, Duncan of Jordanstone College, Dundee, Szkocja
1995 – „Still Man”, Lombard–Freid Fine Arts, Nowy York
1994 – „Broń Symboliczna III”, Galeria u Jezuitów, Poznań
1993 – „Symbolische Waffen”, Kunst und Raum, Wiedeń
1993 – „Wszystkie Pociski Są Jednym Pociskiem”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
1992 – „Portrety Trzech”, Galeria FF, Łódź
1991 – „Motyw Ludzki II”, Galeria Wyspa, Gdańsk
1990 – „Motyw ludzki”, Galeria Grodzka BWA, Lublin; „Idioms of The Soc–ages”, Postmasters Gallery, New York
1990 – „Gotyk Między–Narodowy”, CSW, Zamek Ujazdowski, Warszawa
1989 – 'Wizualne Idiomy Soc–Wiecza”, Mała Galeria ZPAF, Warszawa

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:
(po 1989 r.)

2019 – „Stany skupienia”, Muzeum Współczesne, Wrocław
2018 – „Medea muckt auf. Radikale Künstlerinnen hinter dem Eisernen Vorhang”, Kunsthalle im Lupiusbau, Drezden
2018 – „Camera Austria International Labor für Fotografie und Theorie”, Museum der Moderne, Salzburg
2018 – „WHO WAS 1968?”, Lentos Kunsmuseum, Linz, Austria, „Beyond Borders”, Fundacja Boghossian, Bruksela
2017 – „Jahresgaben 2017/2018”, Badischer Kunstverein, Karlsruhe
2017 – „Półprawda”, Pałac Królikarnia – Muzeum Rzeźby im. X. Dwurnikowskiego, Warszawa
2017 – „Sztuka w sztuce”, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK, Kraków
2016 – „DE–MO–KRA–CJA”, Galeria Labirynt, Lublin
2016 – „Bittersüße Zeiten – Barock und Gegenwart”, Edwin Scharff Museum, Neu-Ulm, Niemcy
2015 – „EuroScope”, Cercle Cité, Luksemburg
2015 – „State of Life. Polish Contemporary Art within Global Circumstaince”, National Art Museum of China, Pekin, Chiny
2014 – „Postęp i higiena”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2013 – „Na Zachętę do Muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych”, Muzeum Sztuki w Łodzi
2012 – „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm”, Muzeum Sztuki w Łodzi
2011 – „Zofia Kulik und Przemyslaw Kwiek”, Polonisches Insitut, Düsseldorf
2011 –”ARTICOLARE – Paths of Democracy”, Fundcja Signum, Wenecja
2010 – „The Politics of Collecting – The Collecting of Politics”, Van Abbemuseum, Eindhoven
2009 – „Target Practice: Painting Under Attack 1949-78”, Seattle Art Museum
2008 – „Revolution, I Love You”, International Project Space, Birmingham
2007 – „Documenta XII” – Kassel, Niemcy
2006 – „The interrupted Histories” – Moderna Galerja, Lubliana, Słowenia
2005 – „Warszawa – Moskwa”, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2004 – „Czasy skończone! – historii już nie ma”, Hôtel des Arts, Tulon
2003 – „Dekada 1993–2003”, CSW Warszawa, Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz
2002 – „Pejzaż semiotyczny”, Charim Gallery, Wiedeń oraz Królikarnia, Warszawa
2001 – „In Between: Art from Poland, 1945–2000”, Exhibit Hall, Chicago
2000 – „Generacje”, Centralny Salon Wystawienniczy Maneż, Sankt Petersburg
2000 –”L’Autre moitie de L’Europe’ (Social Reality / Existaence / Politics)” Jeu de Paume, Paryż
1999 – „Poliptyk. VII Biennale: Wobec Wartości”, Galeria Sztuki Współczesnej, Katowice
1999 –”East Wing Collection 1999″, Courtauld Institute of Art, Londyn
1999 –”50 Years of Central European Art 1949–1999″, Museum Moderner Kunst, Wiedeń
1998 – „Body and the East. From the 1960s to the Present”, Moderna Galerija, Ljubljana
1997 – „Sztuka z Polski 1945–1995”, Mucsarnok Gallery, Budapeszt
1996 – „Pushing Image Paradigms”, Portland Institute For Contemporary Art
1995 – „95 Kwangju Biennale”, Korea Płd.
1995 – „Fotofeis ’95. International Festival of Photography In Scotland”, Edinburgh
1994 – „Another Continent”, Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokyo
1993 – „Krieg”, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Forum Stadtpark, Graz
1992 – „Frontiera”, Bozen / Bolzano; „Collective Memory”, Rauma Biennale Balticum, Rauma
1992 –”Dark Decor” wystawa podróżująca zorganizowana przez ICI, USA Independent Curators Incorporated DePree Art Center, Hope Collage, Holland, Michigan; San Jose, California; Florida Gulf Coast Art Center, Bellair, Floryda; The Monmouth Museum, Lincroft, New Jersey; The Illingworth Kerr Gallery, Alberta College of Art, Calgary, Alberta
1991– „Doppelte Identität”, Landesmuseum, Wiesbaden
1991 – „Voices of Freedom: Polish Women Artists and the Avant–Garde”, The National Museum of Women In The Arts, Washington D.C.
1991 – „Wanderlieder”, Stedelijk Museum, Amsterdam
1990 – „Bakunin in Dresden. Polnische Kunst Heute” Kunstpalast, Düsselsdorf
1989 – „Polak, Niemiec, Rosjanin”, dawny Zakłady Norblina, Warszawa
1989 – „Moskwa – Warszawa”, Galeria Trietiakowska, Moskwa

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:
(okres duetu KwieKulik)

1987 – Franklin Furnance, Nowy Jork
1986 – Dziekanka, Warszawa (także 1984,1985)
1983 – Moltkerei Werkstatt, Kolonia; Galeria BWA, Lublin
1981 – Free International University, Düsseldorf
1978 – Galeria Labirynt, Lublin
1971 – Galeria Współczesna, Warszawa

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:
(okres duetu KwieKulik):

1985 – „Contemporary Art from Poland”, Walter Phillips Gallery, Banff
1979 – „Works and Words”, De Appel, Amsterdam
1978 – „Body, Performance”, Galeria Labirynt, Lublin
1977 – „Projects, Poerformances – Czekoslovakia, Poland”, Knox Gallery, Buffalo, USA
1975 – „7 Young Poles”, Malmö Konsthall, Malmö, Szwecja
1974 – „Nowa Generacja”, Muzeum Narodowe, Wrocław
1973 – „Kino–Laboratorium”, Galeria El, Elbląg
1971 – „Zjazd Marzycieli”, Galeria El, Elbląg