Kolekcja Sztuki XX wieku
Już od 1998 r. PKO Bank Polski ma w swoich zbiorach dzieła polskich klasyków współczesności, w tym takich mistrzów jak Magdalena Abakanowicz, Jarosław Modzelewski, Jan Cybis czy Edward Dwurnik.
Zgromadzone dzieła najwybitniejszych polskich artystów reprezentują najważniejsze nurty artystyczne w polskiej sztuce współczesnej. Zapraszamy w podróż po świecie polskiej sztuki 2. połowy XX wieku.
dr hab. Lidia Stefanowska
Dyrektor Zbiorów Bankowych, PKO Bank Polski
– Naszym celem jest wspieranie i promocja polskiej sztuki współczesnej, w szczególności twórczości młodych artystów. Służy temu m.in. kolekcja dzieł sztuki nabyta w 1998 roku, która obejmuje ponad siedemdziesiąt prac. Są to dzieła kilku pokoleń uznanych twórców reprezentujących rozmaite nurty i media, które na stałe są wyeksponowane w Centrali PKO Banku Polskiego oraz udostępniane na wystawy zewnętrzne – mówi Lidia Stefanowska, dyrektor zbiorów bankowych w PKO Banku Polskim.
Lidia Stefanowska jest pomysłodawczynią modelu działania Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego oraz organizatorką działań na rzecz promocji polskiej sztuki współczesnej, m.in. plenerów i wystaw dla studentów szkół artystycznych.
– Nasza kolekcja prezentuje szeroką panoramę polskiej sztuki ostatnich dekad i warto ją pokazać na zewnątrz. Stworzyliśmy stronę internetową, gdzie można ją obejrzeć oraz specjalną aplikację mobilną. Planujemy wydanie katalogu naszych zbiorów w formie książkowej. Na razie odsyłamy Państwa do oglądania dzieł sztuki z naszej kolekcji w przestrzeni wirtualnej – dodaje Lidia Stefanowska.
Anda Rottenberg
Krytyczka i kuratorka sztuki. Konsultantka przy zakupie dzieł do Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego
– PKO Bank Polski zapoczątkował w Polsce trend tworzenia przez instytucje finansowe kolekcji sztuki. Zostałam zaproszona do współpracy przy jej tworzeniu, skupiając się na wyborze dzieł polskich artystów. Stworzenie takiej kolekcji w PKO Banku Polskim było szansą nie tylko na realizację koncepcji, która wyróżniałaby konkretny budynek (…) i tę instytucję od pozostałych, tak, jak to się dzieje w przypadku głównych siedzib wielkich firm na całym świecie, ale też stworzenia zbioru, który – choć niewielki – zyska rangę kolekcji odzwierciedlającej stan polskiej sztuki właściwy dla czasu jej powstania – mówi Anda Rottenberg, krytyczka i kuratorka sztuki.
Anda Rottenberg była konsultantką przy zakupie dzieł do Kolekcji Sztuki PKO Banku Polskiego w 1998 r.
– Z perspektywy lat widać, że zespół obiektów należących do Banku broni się jako zwarta, reprezentacyjna dla sztuki polskiej na rok 1998 kolekcja, którą w całości można pokazać na wystawie w profesjonalnej galerii, i której wartość rynkowa wzrosła przynajmniej o sto procent – ocenia Anda Rottenberg.