
Łukasz Huculak
Artysta, autor wystaw, kurator. W praktyce malarskiej zainteresowany ikonografią wanitatywną, estetyką detalu i destruktu, ułomnością i fragmentarycznością procesów postrzegania.
Jest związany z Akademią Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, gdzie prowadzi pracownię malarstwa i kieruje studiami doktoranckimi.
Był stypendystą Ministerstwa Kultury, Rządu Bawarii, CROUS de Paris oraz organizacji pozarządowych. Był laureatem Festiwalu Malarstwa w Szczecinie i Festiwalu Malarstwa Bielska Jesień. Jest członkiem wrocławskiej Akademii Młodych Uczonych i Artystów.
Bywa kuratorem, publikuje teksty o sztuce. Pod jego redakcją ukazało się kilka publikacji zbiorowych i katalogów wystaw.
Był autorem wystaw dotyczących cielesności i śmiertelności („Late Symptoms of Death”), środowiska naturalnego i świata pozazmysłowego („Heliotropie, Sopra Minerva, Science / Fiction, Aurora, La force des plantes” w Musee des Arts et Metiers w Paryżu), procesów o czarownictwo („Inkantacje”, „Nietota” w Muzeum Współczesnym Wrocławia) oraz projektów o charakterze retrospektywnym („Detale/Przestrzenie” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie). Był uczestnikiem wielu pokazów zbiorowych i kilku Przeglądów Sztuki „Survival”.
WAŻNIEJSZE PROJEKTY INDYWIDUALNE:
2021 – W głębi obrazu (wraz z Jadwigą Sawicką) Muzeum Narodowe we Wrocławiu
2020 – Wielozmienność Płocka Galeria Sztuki, Płock
2020 – La force des plantes Musee des artes et metiers, Paryż
2019 – Heliotropie Galerie Crous de Paris Paryż
2019 – Science/Fiction Mia Art Gallery, Wrocław
2016 – Późne objawy śmierci Galeria ART., Warszawa
2015 – Detale/Przestrzenie Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2014 – Aurora Galerie Kulturservice Goerlitz, Niemcy
2012 – Hipotezy i hipostazy Miejska Galeria Sztuki, Łódź
WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:
2020 – Botaniczne poszukiwania. Sztuka botaniczna w XXI wieku Muzeum Manggha, Kraków, Kuratorki: Anna Król, Sylvia Peter
2020 – 18. Przegląd Sztuki Survival – Wasteland Fundacja Art Transparent, Przepompownia – Port Miejski, Wrocław
2020 – Untitled. Narracja obrazu Muzeum Biegasa, Warszawa
2018 – Limited Vision Art Trace Gallery, 3331 Arts Chiyoda, Tokio, Japonia
2017 – Przegląd Sztuki Survival – Kapitał Pałac Wallenberg-Pachaly, Wrocław
2018 – Revival Galeria Latarka, Instytut Polski w Budapeszcie, Węgry
2017 – 15. Przegląd Sztuki Survival – Rozwarstwienie Audytorium Wydziału Chemii UWr, Wrocław, Fundacja Art-Transparent
2017 – Surface Galeria Bardzo Biała, Warszawa
2017 – Nature morte Muzeum Narodowe we Wrocławiu
2017 – Magia kwadratu Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2016 – 14. Przegląd Sztuki Survival – Warsztat pracy, Hala Fat Haco, Wrocław
2016 – Śmiertelnie poważna wystawa Galeria Labirynt, Lublin
2016 – Napfordulo Zsofi Faur Gallery, Budapeszt, Węgry
2015 – Erroare da sistema Muzeum Narodowe Cluj-Napoca, Rumunia
2014 – To co zbylo Instytut Polski/Galerie Trafacka, Praga, Czechy
2012 – Zazracne mesto Galeria Cvernovka, Bratysława, Słowacja
2012 – Space beetween us, Kunsthaus Wiesbaden, Niemcy
2009 – Junge Polnische Malerei – Kunst aus Niederschlesien Bad Reichenhall, Niemcy
2006 – Wieżowce Wrocławia Muzeum Narodowe, Wrocław
2006 – Figura a struktura Galeria El, Elbląg
2006 – Malarstwo Polskie XXI Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa
2005 – Falsche erwartung Kunsthalle Darmstadt, Koblencja, Niemcy
2003 – Najlepsze Dyplomy ASP Muzeum Plakatu w Wilanowie, Warszawa
WYBRANE PUBLIKACJE:
- Tycjan – włoski dla zaawansowanych ART&BUSINESS, nr 6/2013
- Sens białego kwadratu. Skąd się wzięły puste obrazy? tom konferencyjny NADMIAR I BRAK, Wrocław 2013, ISBN 978-83-64419-09-6
- Sylabizowanie obrazu (współautor) w: DETALE/PRZESTRZENIE, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot, 2015, ISBN 978-83-61270-96-6
- Berkeley na Solaris QUART Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki UWr, numer 3-4 (37-38) 2015
- Sarkofag. Wirtualne istnienie i realne nieistnienie WARSTWY – ROCZNIK WYDZIAŁU SZTUKI UNIWERSYTETU RZESZOWSKIEGO, nr 1/2018 ISSN 2544-4824
- Mapa i Terytorium QUART kwartalnik IHS UWr, nr 3 (45) 2017 ISSN 1896-4133
- Nietota katalog wystawy NIETOTA, Wrocław 2018 ISBN 978-83-63350-36-9
- Niepoczytalność obrazu. Literatura o sztuce i litera w obrazie FORMAT nr 79-80/2018