
Dźwięki V
Abstrakcja o charakterze metaforycznym – tytuł sugeruje, że przedstawia fizyczne zjawiska fal dźwiękowych. To charakterystyczny dla Dobkowskiego wątek fascynacji ludzkimi zmysłami. Artysta zastosował tu niezliczoną liczbę cienkich linii, tworzących kompozycję abstrakcyjną. Ta forma w twórczości Dobkowskiego funkcjonowała obok innego rodzaju twórczości, w którym ten sam linearyzm wyrażał w formach przedstawiających i figuratywnych (najczęściej o erotycznym charakterze).
Praca należy cyklu „Dźwięki”, rozpoczętego w 1994 r. Podobnie jak w innych cyklach z lat 90. XX w. („Nokturny”, „Karnawał w Rio”), artysta wykorzystał tu możliwości techniczne farby akrylowej, malując srebrną i złotą farbą finezyjne linie na czarnym tle (w tradycyjnej technice olejnej nie farb w kolorach złotym i srebrnym).
O Artyście

Jan Dobkowski
Zwany mistrzem linii, z których komponuje swoje obrazy i rysunki. Zajmował się także akcjami plenerowymi i ulicznymi, graffiti oraz filmem. Zasłynął pod koniec lat 60. XX w. cyklem czerwono-zielonym – pierwszą pracę z tej serii kupiło Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku do jednej z najbardziej prestiżowych kolekcji sztuki na świecie.
Więcej o Artyście