
Narodziny
Rzeźba składa się z trzech elementów kamiennych: dwóch skrzydeł z białego marmuru „Biała Marianna” oraz elementu środkowego z czarnego gnejsu.
Jak większość prac artystki praca podejmuje temat cielesności, erotyki i życia płciowego człowieka. Jest symbolicznym przedstawieniem aktu narodzin. Dwa białe marmurowe skrzydła rzeźby przestawiają mocne, umięśnione kobiece nogi rozłożone w charakterystycznym podkurczeniu. Obła środkowa część rzeźby z czarnego kamienia odwołuje się do kobiecego łona.
Połączenie czarnego i białego marmuru eksponuje także alegoryczne, bardziej uniwersalne odczytanie tytułu „Narodziny”. Może tu chodzić o wszelki początek, w tym stworzenie świata i oddzielenie światła od ciemności. O początek, który wywodzi się z kobiecości, od Matki-Ziemi czy Matki-Natury.
Biały marmur został odrobiony w sposób nawiązujący do tradycji postaci „Niewolników” wyrzeźbionych przez Michała Anioła z przeznaczeniem do grobowca Juliusza II: obrobione partie imitujące gładkość ludzkiej skóry zostały zestawione z nieobrobioną chropowatą powierzchnią. „Narodziny” są zatem nie tylko narodzinami człowieka czy świata, ale także narodzinami dzieła sztuki. Rzeźba na oczach widza wyłania się z bezkształtnego kamienia.
Rzeźba została wykonana na plenerze Pod Snieżnikiem – Integrat’93.
O Artyście

Barbara Falender
Tworzy rzeźby w kamieniu i brązie, często łącząc ze sobą różne materiały lub gatunki marmuru. W latach 70. XX w. rozpoczęła eksperymenty z zastosowaniem tworzyw sztucznych, od lat 80. używa również porcelany.
Więcej o Artyście