Krzysztof M. Bednarski

ur. 1953, Kraków Zobacz dzieła Artysty →

Rzeźbiarz, twórca obiektów, instalacji i filmów wideo, performer, plakacista. Mieszka i pracuje w Rzymie. Zasłynął już swoją pracą dyplomową, którą był odlew głowy Karola Marksa. Motyw wielokrotnie powielał w innych dziełach, aż stał się jego znakiem rozpoznawczym.

Studiował w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jako pracę dyplomową w 1978 r. wykonał „Portret totalny Karola Marksa”. Była to jego krytyka wobec podnoszonych wówczas postulatów tworzenia „sztuki zaangażowanej” i stała się kpiną z ideologa marksizmu. Później motyw głowy Marksa powielał wielokrotnie w swoich pracach, co stało się jednym z wiodących motywów w jego twórczości. Zastosował go m.in. w instalacji „La rivoluzione siamo noi – J. Beuys” (1986), „Dzieła zebrane Karola Marksa” (1988), gipsowy „Kurhan Skram Lorak” (1988), „Kolumna skończona” z brązu (kilka wersji od 1991 r.) oraz plastikowy „Marks kolorowy” (w kolejnych obiektach i instalacjach od 1998 r.). Takie powielanie i zastosowanie plastiku zamieniło obiekt w swoisty gadżet popkultury.

W latach 1976-1981 był związany z wrocławskim Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego, gdzie brał udział w wydarzeniach parateatralnych i projektował plakaty teatralne. Po wprowadzeniu 13 grudnia 1981 stanu wojennego artysta współpracował z prasą podziemną, tworząc winiety i rysunki dla „Tygodnika Wojennego” i wydając z grupą przyjaciół prywatne pisemko „Hiny” (w 1982 r.). Od połowy lat 80. XX w. coraz częściej i dłużej przebywał we Włoszech, gdzie mieszkała przyszła żona artysty, Marina Fabbri – krytyczka teatralna i filmowa, tłumaczka, organizatorka festiwali.

W 1986 r. Bednarski spędził kilka miesięcy w Beninie i Togo w Afryce Równikowej. Mimo że wyjechał tam ze względów rodzinnych, to – jak sam mówi – była to znacząca podróż dla jego rozwoju duchowego i dalszej drogi twórczej. Po powrocie, na początku 1987 r. na brzegu Wisły w Warszawie natknął się na porzucony kadłub jachtu. Był to początek kolejnego wątku jego sztuki – cyklu „Moby Dicka”. Jeszcze w tym samym roku pocięty kadłub, uzupełniony dźwiękiem generowanym przez planety, został wystawiony w Muzeum ASP w Warszawie. Odtąd był on ośmiokrotnie scalany na nowo w różnych konfiguracjach na wystawach w kraju i za granicą (Gdynia 1987, Rzym 1988, Berlin 1989, Łódź 1992-1996, Budapeszt 1997, Warszawa 1999, Warszawa 2000, Łódź od 2003). Od 1992 r. stanowi własność Muzeum Sztuki w Łodzi i jest stałym elementem kolejnych odsłon kolekcji muzeum.

W latach 90. XX w. Bednarski prezentował duże aranżacje przestrzenne zwane „Pasażami” (m.in. „Pasaż Vision & Prayer” inspirowany poezją Dylana Thomasa w 1990 r.). W 1994 r. wygrał konkurs na pomnik Federico Feliniego w Rimini. Jest także autorem pomnika nagrobnego Krzysztofa Kieślowskiego (1996 r.).

Artysta krąży obecnie między domami w Rzymie i Warszawie. Często bierze udział w plenerach i sympozjach rzeźbiarskich. W roku akademickim 1996-1997 prowadził pracownię na Wydziale Rzeźby warszawskiej ASP. W latach 1998-1999 przez kilka miesięcy był na stypendium i pobycie studyjnym w „Il Giardino” Daniela Spoerri’ego w Seggiano.

Prace Krzysztofa M. Bednarskiego znajdują się obecnie w kolekcjach najważniejszych polskich instytucji kultury, jak Muzea Narodowe w Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu oraz Muzeum Sztuki w Łodzi, warszawska Zachęta, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Ponadto rzeźby artysty stanowią ważne obiekty w polskich i zagranicznych kolekcjach sztuki, w tym w kolekcji Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Łodzi i Wrocławiu, kolekcji Galerii Foksal w Warszawie, a także w Collezione Giorgio Franchetti w Rzymie, Fondazione Federico Fellini w Rimini, Fondazione Morra w Neapolu, Fondazione Orestiadi w Gibellinie na Sycylii, Fondazione Mario Schifano w Rzymie, Fondazione Caporrella w Rzymie, Targetti Light Art Collection we Florencji, Muzeum Sztuki w Raumie (Finlandia) oraz w licznych kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:
1978 – „Portret totalny Karola Marksa” (wystawa dyplomu), Galeria Repassage, Warszawa
1986 – „La rivoluzione siamo Noi – J. Beuys”, instalacja, Galeria Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa
1987 – „Moby Dick”, instalacja, Muzeum ASP (sale górne), Warszawa
1988 – „Moby Dick”, Centro Di Sarro, Rzym
1988 – „Thanatos polacco”, Studio E, Rzym
1988 – „Incubazione fredda”, Gruppo 10 C.E.P.A., Rzym
1989 – „Altre stelle”, Galleria dell’Immagine, Palazzo Gambalunga, Rimini
1989 – „Zakorzeniać / Wurzeln treiben” (wspólnie z L. Tarasewiczem i A. Szewczykiem), Kutscherhaus, Berlin
1989 – „Trzy Pasaże” (wystawa w 3 etapach: Pasaż Pierwszy, Drugi, Trzeci), Galeria Studio, Warszawa
1989 – „Pasaż Vision & Prayer”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
1993 – „Ciemny Pasaż”, Galeria ZPAP Na Mazowieckiej, Warszawa
1993 – „Ciemny Pasaż II”, Galeria Arsenał, Białystok
1993 – „Unsichtbar / Niewidzialne”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
1995 – „Pasaże słoneczne”, instalacja, Muzeum im. X. Dunikowskiego w Królikarni, Warszawa
1998/99 – „Ciemny pasaż IV / Passaggio scuro IV – hommage a Mario Schifano”, Fondazione Orestiadi Museo Mediterraneo della Fondazione Orestiadi, Baglio Di Stefano, Gibellina
1999 – „Pasaż 'Buty włoskie’ ” / „Passaggio 'Scarpe italiane’ „, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
2001 – „Passaggio vuoto (Mi senti?)”, Fondazione Morra, Neapol
2003 – „Mysterium coniunctionis”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
2003 – „Ge’Hinnom”, Galeria Foksal, Warszawa
2004/05 – „Dom mojego ojca”, Galeria Promocyjna, Warszawa
2007 – „Brzeg cienia (Wyznanie)”, Galeria Foksal, Warszawa
2008 – „Moby Dick – Anima Mundi”, Muzeum Narodowe w Szczecinie
2009 – „Prace z lat 1978-2008”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
2009 – „Thanatos polacco. Omaggio a Jerzy Grotowski”, Museo Laboratorio d’Arte Contemporanea MLAC, Rzym
2009 – „Ku Górze – hommage à Jerzy Grotowski”, Atlas Sztuki, Łódź
2009 – „Portret Totalny Karola Marksa (1977-2009) „, Muzeum Górnośląskie, Bytom
2009-2010 – „Video me”, Galeria Art NEW Media, Warszawa
2010 – „Krzysztof M. Bednarski. Prace z lat 1978-2009”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
2011 – „Ułożony do snu w cudzym oku”, Instytut Polski w Rzymie
2012 – „I coraz więcej bieli”, Galeria Foksal, Warszawa
2012-13 – „Moby Dick – Rzeźba”, Galeria aTAK, Warszawa
2013 – „Egzorcyzmy”, Galeria Sztuki Współczesnej w Opolu;
2013 – „Moby Dick – Opera aperta”, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot
2013 – „Wystawa, której nie było. In memoriam Piotra Szuberta – Krzysztof M. Bednarski”, Salon Akademii ASP w Warszawie
2016 – „Gravity. Tymoteuszowi Karpowiczowi”, Galeria Awangarda BWA Wrocław