
Cień kolegi
Obraz jest zbudowany na zasadzie tajemniczego, niepokojącego kadru filmowego. Na neutralnym tle w odcieniach granatu, czerni i zieleni widać anonimową postać mężczyzny w kolorze pomarańczowym. Stoi na nieokreślonej konstrukcji architektonicznej budującej przestrzeń i perspektywę. Konstrukcja przypomina fundamenty domu, lecz poprzeczna deska na której stoi bohater upodabnia ją do pustego basenu z trampoliną. Mężczyzna wpatruje się w długi cień kładący się po „trampolinie”, elementach budowli i podłożu.
To charakterystyczny dla Modzelewskiego sposób budowania narracji w obrazie. Czynności wykonywane przez postacie są enigmatyczne i niepokojące, a przedstawieni ludzie – osamotnieni. Oglądający zostaje postawiony w sytuacji podglądacza, który wdziera się w cudzą samotność i intymność.
W indywidualnej twórczości Modzelewskiego cała dekada lat 90. XX w stała pod znakiem „malowanych orzeczeń” (jak stwierdził Jan Michalski, związany z artystą krytyk i galernik). Powstające w tym okresie obrazy odznaczają się daleko idącym uproszczeniem, nawet schematycznością ujęć postaci ludzkich, które wykonują gesty i czynności opisane w tytułach. Wiele z tych scen odbywa się na pustych lub abstrakcyjnych tłach. Każdy obraz artysty mieści się w granicach realizmu. A jednak sposób ujęcia tematu jest umowny, uproszczony, monumentalizowany – bierze w cudzysłów świat przedstawiony, sprawia, że to, co powszednie, zamienia się w to, co uniwersalne.
Dodatkową wartość pracy przedstawia technika wykonania obrazu. To jeden z ostatnich prac Modzelewskiego wykonanych w technice olejnej – już rok później artysta zarzucił ją na rzecz tempery.
Jarosław Modzelewski, „Cień kolegi” – AUDIOPRZEWODNIK:
O Artyście

Jarosław Modzelewski
Jeden z najwybitniejszych malarzy współczesnych w Polsce. Profesor warszawskiej ASP. Współtwórca legendarnej Gruppy. W jego obrazach obecne jest wyciszenie i uporządkowanie. Często jest określany mianem malarza „ikon codzienności”.
Więcej o Artyście