Robert Maciejuk

ur. 1965 r., Biała Podlaska Zobacz dzieła Artysty →

Jego sztuka jest oceniana jako „malarstwo prawdziwe”, czyli takie, które odznacza się: klasyczną techniką, profesjonalnym wykonaniem oraz licznymi odwołaniami do tradycji. Znany jest przede wszystkim z przedstawień zmodyfikowanych znaków i logotypów oraz dojrzałych portretów Misia Uszatka czy Kubusia Puchatka.

Jest absolwentem Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP, gdzie kształcił się pod kierunkiem prof. Stefana Gierowskiego i prof. Ryszarda Winiarskiego. Obecnie jest asystentem prof. Jana Lisa na macierzystej uczelni.

Jego pierwsza wystawa indywidualna odbyła się w Galerii Dziekanka w 1988 r. Artysta brał także udział w wielu wystawach zbiorowych m.in. Kunst, Europa i Un-Vollkomen. W 1994 r. prezentował swoje prace w Galerii Foksal.

Główną cechą twórczości artysty jest przede wszystkim dokładność wykonania, a każdy z jego obrazów jest „skończony”. Autor w swoich pracach stosuje technikę perspektywy centralnej. Maluje także płaskie, geometryczne znaki lub obrazy całkiem monochromatyczne. Stosuje też symbole, figury architektoniczne, linie i kolory, aby w efekcie stworzyć obraz doskonały.

W połowie lat 90. Maciejuk zwrócił uwagę na znaki, a zwłaszcza emblematy i logotypy wielkich korporacji i organizacji (logo NATO, flaga Unii Europejskiej), ale także znaki drogowe, informacyjne, kolejowe, flagowe czy towarowe (np. BMW) i inne abstrakcyjne symbole (Paszport Polsatu). Artysta zaczął je kolekcjonować, a następnie poddał malarskiej obróbce na płótnie. Znaki, podobnie jak wcześniej architektura i formy geometryczne, były dla artysty pretekstem do przedstawienia własnej wizji malarstwa i czysto malarskich wartości. Jednak malarz nigdy nie kopiował znaku, raczej malował jego portret, subtelnie różnicując kolor, zmieniając rozmiar i drobne szczegóły.

Wiosną 2002 r. Maciejuk po raz pierwszy pokazał w Galerii Foksal w Warszawie obrazy, których bohaterami są postacie z bajek: Miś Uszatek, Colargol, Nordynka i Kubuś Puchatek. Misie zostały wyjęte z ich naturalnego baśniowego kontekstu i sportretowane na płótnie. Niektóre w monumentalnych formatach. Mali przyjaciele z dzieciństwa są na pozór tacy sami, jak zapewne większość z nas ich zapamiętała, coś jednak artysta zmienił w ich wyglądzie. Pozbawieni organicznego otoczenia i przedstawieni na neutralnych tłach są bardzo samotni, smutni, a nawet niepokojąco nieprzewidywalni. Pluszowe niedźwiadki nabrały niezwykłej siły wyrazu – nie są już tylko postaciami z dobranocek, stały się figurami ze wspomnień wydobytymi z pamięci dorosłego człowieka. Misie spoważniały, z ich pyszczków znikła beztroska i naiwność, a niewinne scenki z pogodnych bajek nabrały zupełnie innego charakteru. Podobnie jak portrety znane z klasycznego malarstwa, podobizny bajkowych postaci nasuwają refleksje o przemijaniu i czasie utraconym. W dalszej twórczości artystycznej Maciejuk kontynuuje grę z malarskimi konwencjami.

Artysta został laureatem prestiżowej nagrody malarskiej im. Jana Cybisa (w 2009 r.), przyznawanej przez Warszawski Okręg ZPAP.

WYBRANE WYSTAWY INDYWIDUALNE:
1988 – Galeria Dziekanka, Warszawa
1990 – Dyplom 1990, Obiekty i obrazy, Galeria Dziekanka, Warszawa
1990 – Galeria Rzeźby – Kuchnia, Warszawa
1991 – Stare i nowe obrazy Galeria Biała, Lublin
1994 – Galeria Foksal, Warszawa
1995 – Biała dekada 1985-95, Galeria Biała, Lublin
1996 – Galeria Foksal, Warszawa
1996 – Aspex Gallery, Portsmouth, Anglia
1997 – Malarstwo, Galeria Arsenał, Białystok
1997 – Llantarnum Grange Arts Centrę, Cwmbran, Wlk. Brytania
1997 – Huddersfield Art Galery, Huddersfield, Wlk. Brytania
1997 – Swanson Gallery, Thurso, Wlk. Brytania
1997 – St. Fergus Gallery, Wiek, Wlk. Brytania
1998 – Obrazy Galeria Kronika, Bytom
1998 – Obrazy Galeria Otwarta Pracownia, Kraków
1999 – Obrazy Galeria Prowincjonalna, Słubice
2000 – Malarstwo, Galeria Sektor I, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
2000 – Samoloty bojowe II wojny światowej, Galeria Koło ZPAP, Gdańsk
2001 – Danger, achtung – malarstwo, Galeria Biała, Lublin
2001 – Poison, danger, achtung. Nie dotykać! Urządzenie elektryczne i inne obrazy, Otwarta Pracownia, Kraków
2002 – What makes my breakfast taste so nice, Galeria Foksal, Warszawa
2003 – Obrazy, Galerie G 99, Brno
2003 – Beautiful, Galeria Biała, Lublin
2003 – Honey, honey. Galeria Sektor I, Górnośląskie Centrum Kultury, Katowice
2003 – Comment ca va, Galeria Potocka, Kraków
2004 – Day for Night, Instytut Polski w Rzymie
2004 – Fun, Galeria Arsenał, Białystok
2004 – Nothing could be finer, Instytut Polski, Berlin
2005 – Blowup, Galeria Biała, Lublin
2006 – Noc amerykańska, Zachęta Państwowa Galeria Sztuki, Warszawa
2006 – With Natural Flowers, Galeria Le Guern, Warszawa
2006 – Postprodukcja, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2006 – Różnorodna, bogata w odmiany i licznymi łożyskami biegnąca sztuka naszych czasów, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
2008 – „+ + + (Nothing, like something, happens anywhere)”, Galeria Witryna, Warszawa
2008 – Mirror of Nature, Galeria Starter, Poznań
2008 – Podróż zimowa/Winterreise, Galeria Instytutu Polskiego, Duesseldorf