Jedno z jej dzieł – „Drzewo wiadomości dobrego i złego” z 1998 r. – znajduje się w kolekcji PKO Banku Polskiego. Rzeźba wykonana ze stali ma 5 m wysokości.
Jedno z jej dzieł – „Drzewo wiadomości dobrego i złego” z 1998 r. – znajduje się w kolekcji PKO Banku Polskiego. Rzeźba wykonana ze stali ma 5 m wysokości.
Abakany: Abakan January-February (1972), Abakan Festival (1971), Abakan skrzydlaty (1967), Postaci siedzące (1974-1984), fot. A. Podstawka, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Embriologia (1978-1980), fot. A. Podstawka, Muzeum Narodowe we Wrocławiu
PONAD 13 MLN ZŁ ZA DZIEŁO ABAKANOWICZ

Na początku grudnia 2021 r. rynek sztuki zelektryzowała wiadomość o kolejnym rekordzie cenowym. Grupa rzeźbiarska „Bambini” Magdaleny Abakanowicz została sprzedana za 13,6 mln zł podczas sesji w warszawskim Domu Aukcyjnym Polswiss Art! To najwyższa kwota w historii całego polskiego rynku aukcyjnego i jednocześnie najdrożej sprzedana praca Abakanowicz na świecie. Kupujący nie zdradził swojej tożsamości, wiemy natomiast, że dzieło pozostanie w Polsce, choć – jak informuje dom aukcyjny – bój o tę pracę stoczyli kolekcjonerzy i muzea z całego świata

Abakanowicz. Totalna – największa wystawa w historii…

Jej dzieła są wyceniane na miliony dolarów i prezentowane w muzeach na wszystkich kontynentach. Imponująca rzeźba „Drzewo wiadomości dobrego i złego” znajduje się w Kolekcji PKO Banku Polskiego. Teraz blisko 400 prac artystki można obejrzeć na wystawie „Abakanowicz. Totalna” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Sponsorem głównym jest PKO Bank Polski.

Twórczość Magdaleny Abakanowicz stanowi klasykę sztuki współczesnej, a artystka na stałe wpisała się do kanonu sztuki światowej. Jej monumentalne rzeźby są znane na wszystkich kontynentach, niewiele osób ma jednak możliwość oglądać je na żywo. Taką niepowtarzalną okazją jest z pewnością wystawa „Abakanowicz. Totalna” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W Pawilonie Czterech Kopuł od 19 grudnia 2021 r. do 28 sierpnia 2022 r. są prezentowane wszystkie obiekty ze zbiorów muzeum – największej i najbardziej reprezentatywnej kolekcji prac Magdaleny Abakanowicz na świecie! To zarazem pierwsza całościowa prezentacja dorobku artystki.

To zaszczyt być mecenasem tej wspaniałej wystawy. Dzięki Magdalenie Abakanowicz polskie rzeźbiarstwo na nowo zyskało rozgłos. Artystka przez całe życie twórcze nad dzieło jednostkowe przedkładała zbiór. Teraz, w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, możemy zobaczyć największą ekspozycję jej prac. Zapraszam na wystawę, pozwalającą poznać lepiej światowej sławy polską rzeźbiarkę – mówi Małgorzata Czerwińska, dyrektor Regionu Bankowości Detalicznej PKO Banku Polskiego we Wrocławiu.

Kolekcja zbudowana na przyjaźni

To wyjątkowa wystawa o ogromnym talencie, wizjonerstwie, pasji i o artystycznym uporze. Bogata, kompletna, reprezentatywna i przez lata powiększana spuścizna, jaką artystka pozostawiła w Muzeum Narodowym we Wrocławiu należy obecnie do najcenniejszego fragmentu zbiorów tej instytucji.

Zwiedzający zobaczą na wystawie blisko 400 obiektów dokumentujących aktywność artystki niemal od momentu jej debiutu aż po dzieła wykonane przez nią na początku XXI w., m.in. słynne „Abakany” oraz wielkoformatowe kompozycje przestrzenne: „Tłum”, „Plecy”, „Postaci siedzące”, a także dzieła unikatowe, jak „War Games” czy „Koło z liną”.

– Pracując nad koncepcją wystawy, świadomie zrezygnowaliśmy ze schematu chronologicznego, skupiając się na aspektach wizualnym i dokumentalnym – wyjaśniają kuratorki Barbara Banaś i Iwona Dorota Bigos. – Prace Abakanowicz wymagają przestrzeni i bezpośredniego kontaktu. Artystka podkreślała wielokrotnie, że każda jej wystawa jest osobnym dziełem sztuki. Idąc tym tropem, zestawiłyśmy ze sobą prace i tak zaaranżowałyśmy ich układ, żeby z jednej strony mogły one w pełni wybrzmieć, a z drugiej zaprezentować ważne tematy w twórczości Magdaleny Abakanowicz.

Na wystawie są również prezentowane listy, umowy, zdjęcia dokumentalne wystaw i działań artystki na całym świecie. Główną ekspozycję dopełnia przestrzeń edukacyjno-warsztatowa.

Wizjonerka

Abakanowicz w swojej pracy twórczej skupiała się na badaniu „kondycji ludzkiej”, pozostającej w bliskiej relacji z naturą. W oryginalny sposób wykorzystywała naturalne tworzywa, takie jak włókna sizalowe, jutowe czy drewno. Jej myślenie – wówczas wizjonerskie – doskonale wpisuje się w aktualny w sztuce współczesnej sposób działania re-use i proekologicznego.

Artystka wiele lat tworzyła poza Polską, ale jej największa realizacja – grupa 112 postaci wykonanych z żeliwa zatytułowana „Nierozpoznani” – znajduje się w poznańskim parku na Cytadeli. Jedno z jej dzieł – „Drzewo wiadomości dobrego i złego” z 1998 r. – znajduje się w kolekcji PKO Banku Polskiego. Rzeźba wykonana ze stali ma 5 m wysokości i jest jedynym dziełem w przestrzeni publicznej, które artystka zrealizowała dla rodzinnego miasta Warszawy.

W filmografii kolekcji sztuki PKO Banku Polskiego znajduje się także wyjątkowy film pt. „Portret artystki Magdaleny Abakanowicz” – archiwalny zapis rozmowy z artystką odbywającej się przy okazji otwarcia wystawy w Warszawie w 2001 r.

Mariusz Kucharski